12 maanden: eindejaarsgesprekken

Eindejaarsgesprekken, wie voert ze nog?

In ieder geval niet organisatieadviesbureau Accenture, die wereldwijd het eindejaarsgesprek heeft afgeschaft– omdat het “duur is en narcisme in de hand werkt”. Pardon? Accenture is met zijn 330.000 werknemers wereldwijd bepaald geen kleine speler. En hoewel het natuurlijk fijn grappen maken is over deze strakinhetpak-zittende consultants, kunnen we soms best wat van hen leren. Zoals nu.
Accenture heeft het systeem van het jaarlijkse evaluatiemoment goed onder de loep genomen. En de uitkomsten waren niet positief. Zo bleek dat degenen die het best scoorden in evaluatiegesprekken ook degenen zijn die het hardst aan zelfpromotie binnen hun bedrijf deden. Narcisten, die hun eigen persoonlijke belang stelden boven het bedrijfsbelang. En wie wil die nou hebben; of, als je ze al in huis hebt: houden?
Daarnaast levert het volgens Accenture gewoon te weinig op: het kost teveel tijd, en de meerwaarde is laag. Veel te laag.
Het alternatief voor deze statische beoordeling werd gevonden in flexibiliteit. Dat zal niemand verrassen… Beoordelingen worden vervangen door evaluaties die op elk moment kunnen plaatsvinden. Dat klinkt ook eigenlijk veel logischer, toch? Directe feedback, wanneer de beschreven acties en reacties iedereen nog helder voor de geest staan. En ongewenst of te verbeteren gedrag direct in de praktijk kan worden gebracht.
Overigens is Accenture niet uniek in deze stap, Deloitte ging Accenture al voor, en Adobe, Microsoft (bepaald niet de kleinsten!) zullen volgen.
Het is één van de veranderingen die CEO Pierre Nanterme te weeg brengt in zijn bedrijf. Een interessante man, trouwens, die zegt zonder veranderingen gek of boos te worden. Koesteren, zo’n mentaliteit.