47 ongebruikte opleidingen

Opleiden is bittere noodzaak

Het getuigt van een kortetermijnvisie dat we in de reclame niets aan opleiding doen.

Een buitengewoon goed bericht, dat vier bureaus de handen ineen slaan om een opleiding in het leven te roepen. Een traineeship dat ‘Uncommon’ heet, en dat Sue Amsterdam, Achtung!, Natwerk en Dawn aanbieden aan creatieve strategen en hybride creatieven. Account ontbreekt in het verhaal, waaruit we kunnen afleiden dat de vier bureaus daar weinig toekomst voor zien weggelegd.

Een goed concept, al eerder in de praktijk geprobeerd,  maar dat is toen langzaam verdwenen. Jammer, want opleiden is meer dan alleen een garantie voor een toekomstbestendige bedrijfstak. Het is bittere noodzaak. De dames en heren aan adverteerderszijde worden in het algemeen regelmatig bijgeschoold. Persoonlijke ontwikkeling en carrièreplanning staan daar hoog in het vaandel. Niet als luxe, maar als noodzaak. In de reclame doen we daar niet aan. In goede tijden, als het druk is, is er echt geen tijd om van het bureau weg te zijn. In slechte tijden, wanneer er tijd over is, is er weer geen geld.

Niet zelden wordt een opleiding gezien als een bedreiging voor de werkgever, die het nog moet betalen ook. ‘Een opleiding staat goed op het cv, dat vervolgens naar mijn concurrent wordt gestuurd”, zo is de redenering. ‘Als we ze opleiden gaan ze weg. ‘ Maar daarmee wordt voorbijgegaan aan een veel grotere bedreiging, namelijk dat het personeel niet opgeleid wordt en blijft.

Het getuigt van een kortetermijnvisie dat we in de reclame niets aan opleiding doen. Een carrièreplanning met bijbehorende opleidingsmomenten is een uitstekende manier om je personeel aan je te binden, en zodoende je bureau een kwaliteitsimpuls te geven. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om dat in te zien.